Το όνομα ΕΧΙΝΟΣ, το ΧΑΤΟΥΜ και οι απόγονοι του… ΛΑΛΑ ΣΑΧΙΝ ΠΑΣΑ!
.jpg)
Ένας τέτοιος μύθος είναι και η «τουρκική» προέλευση του ονόματος του κεφαλοχωριού Εχίνος (ν. Ξάνθης), οποίος στα τουρκικά ονομάζεται Şahin (γεράκι). Πρόσφατα, οι ανέντιμοι Τούρκοι εθνικιστές, παντελώς αυθαίρετα, σύνδεσαν το όνομα Şahin (Σαχίν) με το όνομα του οθωμανού στρατηγού Λαλά Σαχίν Πασά (Lala Şahin Paşa), ο οποίος υποτίθεται ότι κατέκτησε την περιοχή του Εχίνου και άρα το όνομα του Εχίνου (Şahin) προέρχεται από αυτόν. Τόση περηφάνεια νιώθουν για αυτή την ένδοξη προέλευση του ονόματος, ώστε στο πρόσφατο Χάτουμ (θρησκευτική τελετή για μαθητές που αποπεράτωσαν τη μάθηση του Κορανίου με απαγγελία στίχων του στην αραβική) [23.5.2010], εκτύπωσαν πάνω σε μπλουζάκια τη φράση Νεολαία του Λαλά Σαχίν Πασά (Lala Şahin Paşa Gençliği) και τα μοίρασαν σε παιδιά και έφηβους, οι οποίοι φυσικά τα πήραν και κυκλοφορούσαν με αυτά (χωρίς πάντα να γνωρίζουν, ότι τους χρησιμοποιούν ως κινούμενα προπαγανδιστικά εργαλεία).
Η Ζαγάλισα, αποκαλύπτει το Μεγάλο Ψέμα και την Απάτη, που αφορά στην ονομασία του Εχίνου. Η βεβήλωση της 23.5.2010, διαπράχθηκε από κοινού από τον Ψευτομουφτή Αχμέτ Μετέ και τον Τούρκο πρόξενο Κομοτηνής Μουσταφά Σαρνίτς.
Ο Λαλά Σαχίν Πασά πέθανε το έτος 1385. ΄Εκτοτε, και για πέντε αιώνες, οι Εχινιώτες ήσαν «σκλαβωμένοι» στους Οθωμανούς. Είναι άξιον περιέργειας πώς οι Εχινιώτες ξέχασαν την μητρική τους γλώσσα τα …τουρκικά και σήμερα μιλούν τα πομακικά.
Μία λογική εξήγηση υπάρχει: ή ο ΛαλάΣαχίν Πασά ήταν Πομάκος ή οι Εχινιώτες δεν είναι απόγονοι του Λαλά Σαχίν Πασά, συνεπώςδεν είναι Τούρκοι. Έτσι, εξηγείται γιατί άλλοι πληθυσμοί που κατοικούν κοντά και πίσω από το βουνό του Εχίνου, μόλις 10 χιλ. απόσταση, μιλούν ανέκαθεν Τουρκικά (τα Κιρτζαλίδικαχωριά): Κούνδουρος, Λυκότοπος, Τσαλαπετεινόςκ.ά .
΄Οποιος ρωτούσε «ποιανού είναι η περιοχή;» αυτοί απαντούσαν στα τούρκικα και πομάκικα του Σ ε ϊ χ ί ν δηλαδή του Σεϊχ μπαμπά. Στην ερώτηση «ποιο χωριό είναι αυτό;»,απαντούσαν Σ ε ϊ χ ί ν εννοούσαν του Σεϊχ Καρατζά Αχμέτ. Σήμερα, λέγεται Σεϊν και δεν λέγεται Σεϊχίν επειδή όλοι οι Εχινιώτες δεν προφέρουν το γράμμα Χ. Όλοι οι Πομάκοι λέμε Χασάν, ενώ οι Εχινιώτες λένε Ασάν, εμείς λέμε Χουσεϊν αυτοί λένε Ισέν, εμείς λέμε Χαμιδέ οι Εχινιώτες λένε Ανδέ, εμείς λέμε Χαμδή, αυτοί λένε Ανδή, όλοι οι Πομάκοι λέμε Χάιρ δηλαδή όχι, και αυτοί λένε άϊρ, τον Αχμέτ Αμέτ, και τον Μεχμέτ Μεμέτ. Δηλαδή, δεν προφέρουν το γράμμα Χ. Ετσι, και στη λέξη Σεϊχίν δεν προφέρουν το γράμμα χ και η λέξη έγινε Σεϊν.
Επομένως, η πραγματική προέλευση του ονόματος του Εχίνου στην Τουρκική, δεν έχει σχέση με την τουρκική λέξη Σαχίν (γεράκι), αλλά με τον Σείχ (μπεκτασή άγιο, μπαμπά), που είναι ενταφιασμένος στο τεκκέ τζαμί του Εχίνου. Ο τάφος του (τουρμπές) είναι επισκέψιμος από όλους.
Επίσης, υπ
ογραμμίζω το γεγονός ότι, εκεί που βρίσκεται σήμερα το Κέντρο Υγείας Εχίνου, ακριβώς από κάτω, υπήρχε ένας παλιός νερόμυλος που ήταν και αυτός του Σεϊν. Από το νερόμυλο και προς τα Μελίβοια, αν και η περιοχή κατοικείται από Πομάκους, ονομάζεται Τούρσκο (δηλ. βακούφι των Τούρκων). Αυτή η βακουφική περιοχή, εκτεινόταν μέχρι το σημερινό Τσέπεντσε (Çangırdere) της Βουλγαρίας, το Ζλάτογράδ (Deridere) και μέχρι το παλιό χάνι στο δρόμο Εχίνου-Ζλάτογράδ [έτσι οριοθετήθηκε από τους διαχειριστές των βακουφίων (εβκιάφ)]. Αντίθετα, από τον Εχίνο με κατεύθυνση προς τη Σμίνθη, η περιοχή λεγόταν Βελίο (δηλ. του Βελή του άγιου, του μπεκτασή μπαμπά).
(τεύχος 44, Αύγουστος 2010)
Κατηγορία: